“Niemand kan voor ons bepalen hoe wij invulling moeten geven aan die komma na de excuses van premier Mark Rutte. Wij kunnen eeuwen van uitbuiting en onderdrukking niet binnen drie jaar met een paar honderd miljoen oplossen,” zei Siegmien Staphorst, voorzitter van NAKS, op 1 juli tijdens de jaarlijkse ‘Tak Tangi’ viering ter herdenking van de afschaffing van de slavernij.
Er wordt nog veel werk verzet in verschillende groepen en organisaties met betrekking tot de aangeboden excuses. Een ding moeten wij niet vergeten: we hebben processen gestart die door onze jongeren zullen worden overgenomen om het goede werk voort te zetten.
Staphorst is trots op het werk dat de jongeren van NAKS de afgelopen maanden hebben verzet in verschillende theatervoorstellingen. Alleen jongeren hebben aan deze producties gewerkt, wat vermeldenswaardig is, benadrukt Staphorst. Nog meer jongeren moeten de kans krijgen om hun talent te tonen.
“We moeten ons niet haasten hoe om te gaan met het stukje herstel dat gekoppeld is aan de geboden excuses.” Deze toespraak werd enorm toegejuicht door de aanwezige gasten. “Een komma plaatsen wordt niet bepaald door een groep aan tafel.” Aan deze Tak Tangi viering was ook een lezing gekoppeld van Elviera Sandi, getiteld: “Wat leren wij onze jongeren over het Surinaamse slavernijverleden?”
Een onderwerp dat Sandi recentelijk heeft onderzocht. Er worden bitter weinig tot helemaal geen vragen over het slavernijverleden en de immigratie gesteld op examens door de verschillende niveaus heen. Sandi gebruikte data van 2007 tot 2013, die duidelijk weergeven hoe het gesteld is met de examenstof.
De overheid moet nieuwe curricula ontwikkelen voor ons geschiedenisonderwijs. Het is reeds 46 jaar geleden dat er boeken en curricula werden ontwikkeld voor het geschiedenisonderwijs in het land.
Sandi zegt dat er verder veel onderzoek moet worden gedaan naar verschillende onderwerpen die door onze eigen mensen beschreven moeten worden. Geschiedenis moet ook interessant worden gehouden binnen de klassen en het onderwijs.
De dag werd verder afgesloten met muziek en zang van de verschillende groepen binnen NAKS, zoals NAKS Ala Firi en NAKS Kwanza.